"Am stat 13 în temniță pentru un popor de idioți". Petre Țuțea, filosof, (1902-1991)

sâmbătă, 15 mai 2010

Îndemnul Madonnei

Tuturor celor prezenți și viitori, salutare!
Vă mai amintiţi concertul susţinut de celebra cântăreaţă Madonna la noi în ţară? Dar îndemnul rostit de ea pe scenă? Îndemn de mare încărcătură emoţională şi care nu putea trece neremarcat. Dovadă şi fluierăturile admirative ale publicului care nu au contenit minute în şir. Acela a fost un moment de cotitură, multor români deschizându-li-se ochii atunci. Dar haideţi să vedem şi efectele.
Stau în fotoliu şi încerc să citesc un ziar vechi de câteva zile. O ştire îmi atrage atenţia: un grup de ţigani a rupt în bătaie un şofer de maxi taxi pentru că le-a cerut să plătească biletele. Nu înţeleg scandalul. Comportarea lor mi se pare normală. Cum poţi discrimina o minoritate în aşa hal încât să-i ceri să-şi plătească biletele?
Puţin dezamăgit, dau drumul la televizor. Ei, da! Aici am o mulţime de canale pe care îmi pot desfăta ochii privind binefacerile democraţiei unilaterale. Primul canal prezintă o ştire care mă revoltă: un ciopor de ţigani au bătut măr personalul unui spital. Ce oameni! Ce nesimţire! Bravii ţigani veniseră şi ei să-şi facă de cap în spital şi un personal medical nededat la educaţia europeană le-a stat în cale. Câtă ură, câtă discriminare...
Cu degetul tremurând de nervi mut pe alt canal. Aici, o ştire asemănătoare, dar din altă localitate. Un grup de ţigani a rupt în bătaie o parte din personalul medical al unui spital. Needucaţii ăia, în loc să fugă şi să se pitească, s-au pus în drumul lor. Încep să mă întreb dacă îndemnul Madonnei a avut vreun ecou.
Nu pot suporta o asemenea discriminare, aşa că schimb canalul. Ei, iată că zorile au răsărit. Mă relaxez privind la un reportaj despre comune întregi umplute la refuz cu frumoasele case cu turnuleţe. Multe case şi multe turnuleţe. Arhitectura deosebită a acestor construcţii mă impresionează până la lacrimi gândindu-mă la impozitele neplătite de proprietarii lor, aşa că decid să mă liniştesc privind un alt canal.
Aici nu dau de nicio emisiune despre ţigani. Dau de o emisiune cu ţigani, un talk show de toată frumuseţea cu invitaţi cu tot. Rămân să mă uit, dar necunoscând limba mă opresc la admiratul rochiilor înflorate şi a perciunilor care atârnă.
Încerc un alt canal. Bine am făcut pentru că aici dau de un serial cu şi despre ţigani. Serial palpitant, care mă învaţă o mulţime de cuvinte şi expresii specifice. Mă întreb de ce producătorii americani de filme nu se uită şi ei la alte televiziuni. Ar mai învăţa câte ceva despre disciminare.
E seară, e sfârşit de săptămână, aşa că încerc să găsesc ceva distractiv. Şi găsesc. Un concurs de dans cu lacrimi şi premii. Intru pe post tocmai în momentul în care compeurul ne anunţă că cei doi concurenţi vor trebui să interpreteze un dans ţigănesc. Minunat, exact ce-mi doream!
Mă ridic din fotoliu ca să merg la culcare şi încerc să-mi reamintesc vorbele Madonnei. Nu cumva ea a rostit „ţigani, iubiţi-i pe români?”
Să auzim de bine!

9 comentarii:

  1. buna, scuze de offtopic...
    poate te intereseaza:

    http://questioare.com/pentru-voi-bloggerii-mei-dragi/

    RăspundețiȘtergere
  2. Eternul conflict rrom(tigan) vs roman. N-am nimic personal cu aceasta rasa, asa cum am afirmat si intr-un articol de-al meu, unde niste puradei cerseau bani de la o multime de oameni adunata inca de la primele ore ale diminetii in fata centrului de inmatriculari Baia Mare. Faza nesimtita era ca dupa ce primeau destui bani, astia micii isi cumparau tigari, si nu paine sau ceva de-ale gurii, doamne fereste.

    Si vine Madonna pacifista cu mesajele ei pacifiste evident, ca noi discriminam rromi. Cred ca cineva trebuia sa-i spuna ca e foarte slab informata pe acest subiect si ca nu ar fi trebuit sa dea astfel de sfaturi noua, cei care ne confruntam cu aceasta problema.

    E pacat ca din cauza unor tigani, nu toti, pentru ca exista si din aia cinstiti care chiar se trudesc pentru cativa bani, insa desigur au de suferit din cauza majoritatii ordinare de talhari, violatori, care pana la urma ne-au patat imaginea intregii tari, ajungand sa fim toti generalizati ca fiind tigani.

    RăspundețiȘtergere
  3. @ Cosmin: Eu nu îi acuz numai pe ţigani pentru imaginea noastră deplorabilă, ci şi toată mass media care publică doar filme, muzică, articole şi emisiuni cu ţigani. Atunci, te întreb, ce să zică alţii despre noi dacă numai asta văd pe toate căile de comunicare?

    RăspundețiȘtergere
  4. ...si se tot inmultesc... Incet-incet din nationalitate conlocuitoare var deveni nationalitate inlocuitoare! (Per ansamblu nationalitate, intre celelalte nationalitati din Romania cred ca numai ei mai au spor natural al populatiei cu valoare pozitiva!)

    RăspundețiȘtergere
  5. @ VictorCh: Aşa este şi se pare că legislaţia şi ajutoarele sociale favorizează acest lucru. Oare chiar nimeni nu-şi pune problema structurii etnice a ţării peste 50 de ani? Asta dacă va mai rămâne cineva pe aici, prin zonă...

    RăspundețiȘtergere
  6. Un subiect asemanator vroiam sa abordez si eu cu ceva vreme in urma, dar am renuntat, pentru ca nu stiam cum sa-l fac sa nu sune a "rasism" si "discrimineare". Tu ai reusit sa-l scrii foarte bine. Si eu am patit la fel, am surprins o multime de programe TV (romanesti) ce difuzau emisiuni cu si despre tigani. Si apoi mai avem pretentia ca cei din strainatate sa nu ne numeasca un popor de tigani...

    RăspundețiȘtergere
  7. Chiar daca le-o fi aparand respectiva intrebare in minte, o neglijeaza f simplu: "Peste 50 a-ani? Da' CUI ii pasa ce-o fi atunci? Eu nici n-oi mai trai... ACU' sa mai castig un mandat, ca sa ma "organizez" ca sa reuseasca atunci familia mea sa traiasca bine "afara" cu ce ramane dupa ce traiesc eu bine acum! Las' ca de ceilalti o avea grija Dumnezeu (sau Aghiuta) - dac'-o avea..."

    RăspundețiȘtergere
  8. @ Andrei Lefter: Te cred, dar partea proastă este că noi tot abordăm subiecte pertinente, dar nu şi oficialităţile.
    @ VictorCh: Aici ai dreptate: cred că nimeni nu-şi pune problema ce va fi peste 50 de ani.

    RăspundețiȘtergere
  9. Andrei: Chiar daca esti Lefter (scuze, nu m-am putut abtine sa plasez o poanta de care cred ca deja te-ai saturat), credeam ca TOTUSI stii ca blogul fiecaruia este domeniul sau strict personal, unde autorul domneste ca un despot a-toate-stapanitor si atotputernic, unde el are toate drepturile si nici o obligatie (inafara celor impuse de sine insusi). Dupa parerea mea, in situatia descrisa de dumneata ar fi fost arhi-suficient ca la inceputul articolului sa fi facut o declaratie de intentii (mai degraba un fel de "desclaimer") in care sa fi specificat ca intentia dumitale nu este ca acel articol sa aiba o componenta rasista, dar ca - in urma subiectului de abordat si a modului de abordare - cititorii ar putea interpreta gresit, lucru pe care ii rogi pe cititorii tai sa nu-l faca.

    Vio: CUM sa nu, suntem MULTI cei care ne punem SI aceasta problema, dar din pacate (asa cum ii raspunsesesi si dumneata lui Andrei) o facem noi, cei "de rand", "prostimea", si nu cei care de fapt conteaza, cei cu putere de decizie (si de finantare), care ar putea sa si faca ceva in acest sens, cei in a caror obligatie de fapt ar intra s-o faca.

    RăspundețiȘtergere

Comentează, comentează! Ceva tot trebuie să fie de comentat!