"Am stat 13 în temniță pentru un popor de idioți". Petre Țuțea, filosof, (1902-1991)

duminică, 9 mai 2010

Exerciţii de dicţie pentru începători

Tuturor celor prezenți și viitori, salutare!
Nu v-am minţit niciodată, aşa că vă voi spune şi acum adevărul: exerciţiile astea le am de acum zece ani. Acum, vi le prezint şi vouă. Pentru că eu nu am reuşit să le fac...(Hi, hi)
1. Un sas cu glas de bas cam gras şi ras pe nas sta la taifas de-un ceas la parastas despre un extras din pancreas.
2. Capra calcă-n piatră, piatra crapă-n patru, crape capul caprei în patru precum a crăpat piatra-n patru.
3. Capra neagră calcă-n clinci. Clinciul crapă-n cinci, crape capul caprei-n cinci, precum a crăpat clinciul-n cinci.
4. Duc în bac sac de dac, aud crac, o fi rac? O fi drac? Face pac, aud mac, aud oac, nu e rac, nu-i gândac, nu e cuc, nu-i brotac, îl apuc, îl hurduc. E tot drac.
5. Cosaşul Saşa când coseşte, cât şase saşi sasul coseşte. Şi-s sus şi-n jos de casa sa, coseşte sasul şi-n şosea. Şi şase case Saşa-şi ştie.
- Ce şansă!.. Saşa-şi spuse sieşi
6. Un cocostârc s-a dus la descocostârcărie, unde se descocostârcăreau şi alţi cocostârci nedescocostârcăriţi, ca să se descocostârcărească de cocostârcăria lui.
Să auzim de bine!

3 comentarii:

  1. 7. Sau, mai simplu, de repetat de cinci-sase ori consecutiv, incadrandu-te cu pronuntia intr-un interval de un minut: "Şase saşi in şase saci".

    RăspundețiȘtergere
  2. @ VictorCh: Îhî, sigur că da! Şi apoi să lucrez o oră ca să-mi deznod limba...

    RăspundețiȘtergere
  3. Asa este, exercitiul (cand il citesti) este inselator de simplu, dar numai in aparenta. In realitate este unul dintre exercitiile de dictie (realizabile) cele mai grele despre care am eu cunostinta - in limba romana. Mai luasem CANDVA cunostinta (tot in treacat, ca si de asta) si de un alt exercitiu care am constatat ca era la fel de greu, dar era mai lung si nu l-am retinut (si NICI nu avusesem inspiratia sa-l notez).

    RăspundețiȘtergere

Comentează, comentează! Ceva tot trebuie să fie de comentat!