"Am stat 13 în temniță pentru un popor de idioți". Petre Țuțea, filosof, (1902-1991)

miercuri, 27 februarie 2013

Şase? Şase!

Tuturor celor prezenţi şi viitori, salutare!
Vă mărturisesc faptul că aderarea României la Uniunea Europeană nu mi-a provocat un prea mare entuziasm turistic. În fond, firme nu am, exporturi nu fac, importuri nici atât, iar pentru excursille pe care le fac cu ocazia concediilor nu mă deranja absolut deloc utilizarea paşaportului. Cu sau fără paşaport, tot atât stăteam în vămi.
Dar iată, au fost oameni cu un orizont mult mai larg ca al meu, oameni mult mai pragmatici, oameni care s-au bucurat sincer de această realizare, oameni care, văzând că au terminat cam tot ce se putea fura în ţară, şi-au dat seama că aderarea le deschidea noi perspective.
Şi citesc o ştire cum că şase români au fost prinşi furând cabluri de cupru în Franţa. Desigur, pentru noi, românii, ştirea nu mai este ştire de mult timp, dar imaginea unor francezi lipsiţi de cablurile lor zilnice de cupru mă intrigă.
Desigur că bunii mei conaţionali, nişte bieţi oameni săraci, lipsiţi de posibilitatea unor locuri de muncă pe măsura lor în ţară, în drum spre multinaţionalele unde sperau să fie angajaţi ca directori executivi s-au gândit să nu meargă cu mâna goală şi au luat şi ei nişte cupru, acolo, că n-o fi foc. Iată, mi-am zis, ce înseamnă o minte deschisă. Eu, unul, mai slab pregătit, mă gândeam că dreptul la liberă circulaţie mi-ar permite să merg în altă ţară doar ca turist sau ca să muncesc. Acum, după această ştire banală, aproape zilnică, îmi dau seama ce perspective aş fi avut dacă mă gândeam că aş fi putut merge în străinătate şi ca să fur... Iată cum, abia după citirea acestei ştiri, îmi dau seama de încă unul din multele motive care i-au făcut pe români să iasă în stradă chiuind în ziua aderării.
Dar, la o analiză mai atentă, observăm că lucrurile nu se opresc aici. Haideţi să facem o mică socoteală aşa, repede, pe genunchi, cum se spune. Au francezii oameni săraci? Au, cum să nu aibă. Dar nemţii, adică germanii, au şi ei săraci în rândul populaţiei? Au, mai puţini, e drept, dar au. Dar spaniolii, spaniolii au săraci? Au, cum să nu! De ce n-ar avea şi ei săracii lor? Dar belgienii? Ce ziceţi de belgieni, au săraci? Desigur, au. Ce, ei sunt mai cu moţ? Orice ţară, indiferent cât de civilizată este sau de standardul de viaţă îşi are săracii ei. Până şi Suedia îşi are săracii ei!
Ei bine, dragii mei, atunci putem să concluzionăm. A auzit cineva de săraci din Franţa veniţi la furat în România? Dar de nemţi săraci veniţi la furat în Bulgaria? De belgieni săraci veniţi la furat în Ungaria a auzit cineva? Dar de spanioli săraci care să fi mers la furat în Cehia a auzit cineva? Iată cum, o analiză simplă şi lucidă ne relevă adevărata motivaţie a dorinţei românilor de a adera la Spaţiul Schengen: în spiritul reciprocităţii şi al unui tratament egal pentru toţi cetăţenii Europei, vor putea veni astfel şi săracii din ţările occidentale la furat în România.
Să auzim de bine!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează, comentează! Ceva tot trebuie să fie de comentat!