"Am stat 13 în temniță pentru un popor de idioți". Petre Țuțea, filosof, (1902-1991)

miercuri, 9 iunie 2010

Creşterea preţurilor la carburanţi

Tuturor celor prezenți și viitori, salutare!
Stau cuminte în bucătărie şi aştept să mi se încălzească pastele Fusilli garnisite cu un sos Bolognese preparat personal. Aşa cum stau şi aştept, stimulat de mirosul îmbietor care se revarsă din cuptorul cu microunde, îmi trec tot felul de idei prin cap. Dpuă dintre ele mă macină în mod insistent: unde am pus furculiţa şi ce vom face când vor creşte preţurile la carburanţi? Pentru că, ştie oricine că aceste cheltuieli se regăsesc în orice produs. Este posibil ca cei mai sceptici să sară la mine şi să-mi zică de la obraz:
- Ia mai termină, domnule! De unde ai mai scos şi chestia asta că se vor mări preţurile la carburanţi? Nu avem destule pe cap?
Ba avem, mă gândesc eu, dar nu ne sunt de ajuns. Haideţi, până se încălzesc pastele, să vă explic cum devine chestia.
Orice producător îşi poate obţine beneficiul pe două căi: din jocul preţului de vânzare sau din rulaj. Ca orice lucru, fiecare din aceste două aspecte îşi are părţi bune şi părţi rele. Dacă măreşte preţul, va obţine beneficii foarte mari în timp foarte scurt, dar va risca la fel de mult ca să-şi piardă clienţii în faţa concurenţei, fără a avea o garanţie a continuării producţiei. Dacă lasă un preţ decent, va obţine beneficii ceva mai mici pe timp scurt, dar le va avea constante prin rulaj şi va avea garanţie continuării producţiei.
Ce se întâmplă la noi acum? Păi, ce să se întâmple? Exact ce spun legile economiei. Puterea de cumpărare şi numărul cumpărătorilor a scăzut dramatic. În schimb, producătorii de combustibili au instalaţii în funcţiune, au salarii de plătit muncitorilor, au investiţii de recuperat şi o grămadă de alte angarale pe cap. Scăderea numărului de cumpărători a intervenit brusc, după o perioadă de avânt al creditelor, ocazie cu care mulţi şi făcut tehnologizări sau retehnologizări. Ce la rămâne acestora de făcut? Să aştepte obţinerea beneficiilor din rulaj? În niciun caz! Tot ce le rămâne de făcut va fi să majoreze preţurile, indiferent de cotaţia barilului de petrol pe piaţa internaţională. Continuarea am învăţat-o de douăzeci de ani încoace: o pondere a cheltuielilor de transport în costuri de 15 % modificată cu 1 % datorită creşterii preţurilor la combustibili, va însemna o majorare a preţului de vânzare a oricărui produs cu 15 %. După ce legi? După ale lui Tata Mare, că după ale une economii normale, nu.
Gata! Văd că pastele s-au încălzit, aşa că mă reîntorc la problemele mele domestice. Adică îmi pun farfuria în faţă, alături un pahar cu vin roşu şi încep să mănânc. Vă doresc şi vouă, tuturor, poftă bună, acum cât mai avem la ce!
Să auzim de bine!

Un comentariu:

  1. auzi, nu ma intereseaza ca scumpesc labarii astia benzina din nou, merg pe gaz... ;)

    RăspundețiȘtergere

Comentează, comentează! Ceva tot trebuie să fie de comentat!