Nu încurajez feminismul (domeniu în care România are o veche tradiţie, de pe vremea când româncele se luptau ca să ajungă turnătoare fruntaşe în oţelării) şi nici nu încerc ca să abuzez de calitatea mea de bărbat. Dar iubesc adevărul şi îl respect în cadrul unor limite biologice şi de bun simţ.
După cum scriam într-o postare anterioară, în spaţiul existent între blocurile care formează microraionul în care locuiesc şi-a găsit sălaşul o hoardă de beţivi. Sunt locatari ai blocurilor din zonă, oameni a căror existenţă îmi ridică mari semne de întrebare. Treptat, au reuşit ca să-şi amenajeze o masă unde stau permanent şi încontinuu... Activitatea lor este sub cea a unor animale pentru că nu ştiu să facă altceva decât să bea bere şi să comenteze diverse aspecte fotbalistice. Nu contează ora sau calitatea momentului. Ca să mă înţelegeţi mai bine, în noaptea de Înviere au stat, s-au umflat de bere, au grohăit şi au vorbit de fotbal până după orele trei dimineaţa.
Ei bine, într-o seară, pe la orele douăzeci şi unu, fiind pe balcon, îmi este dat să aud următorul strigăt venit de la geamurile unui bloc vecin:
- Sanduleee! Hai că ţi-am pus masa!
Este nevasta lui Sandu, unul din beţivii fondatori. Sandu se ridică alene din cauza burţii umflată de bere şi se îndreaptă spre domiciliul conjugal unde, nevasta cea supusă şi ascultătoare făcuse mâncare, pusese masa, culcase copilul, mai călcase şi câteva rufe, iar acum îşi chemase stăpânul la masă.
Oribil gest, oribilă comportare. Egalitate? A cui cu cine? Respect? Al cui faţă de cine? Misoginismul cel mai pur este dat la iveală, poziţia cea mai clară de subordonare şi umilinţă a femeii faţă de bărbat îmi este arătată.
Suntem invitaţi la nişte prieteni. Ajungem la ora programată, purcedem la schimbul firesc de atenţii, pupături şi pompat corespunzător din mâini şi suntem invitaţi în bârlog. Urmează un schimb scurt de amabilităţi şi bârfe şi suntem invitaţi ca să luăm loc la masă. Ne aşezăm toţi patru şi imediat îmi aud prietenul glăsuind către propria soţie:
- Ei, mami, acuma că ne-am aşezat, adu şi tu ceva pe masă, un aperitiv, ceva berică, acolo, că suntem însetaţi rău!
El se adresează soţiei lui crezând că vorbeşte cu servitoarea lui. Nici urmă de intenţie de a fi alături de ea, nici urmă de parteneriat în rezolvarea unei probleme. Este femeie şi trebuie să pună şi să strângă masa. Punct. Că doar n-o s-o facă un bărbat! Temerile cele mai negre mi sunt confirmate când auzim copilaşul plângând în camera vecină.
- Mami, auzi că plânge. Ia du-te şi vezi ce e cu el, o expediază el cu cel mai amabil glas în timp ce îşi mai umple un pahar cu bere.
Femeia se scoală docilă de la masă ca să rezolve problema.
Acestea sunt două exemple, două cazuri singulare observate întâmplător de mine. Două nivele educaţionale, dar acelaşi comportament. Să fie oare un motiv de generalizare? este întrebarea pe care mi-o pun. Este oare atât de puternic curentul misogin în România? Este atât de precară situaţia femeii române?
Urmăresc o emisiune la televizor şi, nu după mult timp, aşa cum era de aşteptat, apare un calup de reclame. Una din ele ne înfăţişează doi flăcăi în plin proces de convingere privind portarea la un furnizor de telefonie mobilă. Cel aflat deja înscris în reţea foloseşte un argument de genul:
- Nu ţi este clar? În felul acesta, tu vei putea să o controlezi, să ştii totul! De ce te-ai mutat cu ea? Nu ca să ştii ce face tot timpul?
Până acum, în prostia mea nemisogină, credeam că doi oameni îşi doresc ca să locuiască împreună din cu totul alte motive, în niciun caz din motive de control masculin. Iată cum dăm de un misoginism cât se poate de public şi de vocal. Nu trece mult că apare o nouă reclamă. De data asta, se referă la o familie, atenţie! familie, în care el a câştigat la porcăria numită robingo. Ca răspuns la urletele lui de bucurie, femeia încearcă să se manifeste şi ea într-o manieră mai veselă, ceea ce atrage replica soţului:
- Eu plec în excursie în Caraibe! Tu pleci la maică-ta!
Ce mă face curios nu este răutatea voită a unor asemenea manifestări şi nici comportamentul misogin ascuns în ele. Ceea ce mă face curios este lipsa totală de reacţie a societăţii civile, a tot felul de asociaţii şi grupări de-ale femeilor, a CNA-ului atât de vigilent când e vorba de un comentariu la adresa lui Boc. Nimeni nu zice nimic, iar femeile noastre continuă să care sacoşele în urma bărbatului care merge ţanţoş cu mâinile în buzunare... (oare la ce etnie am văzut asemenea comportament?)
Să auzim de bine!
Nu ma regasesc in ceea ce ai scris aici, dar sunt contrariata cand intalnesc asemenea specimene. Oare sa fie numai barbatul de vina sau si femeia ca accepta?
RăspundețiȘtergere@ mihaeladr: Mi se pare normal ca să fii contrariată. Cred că vina le aparţine ambilor: bărbatului că acţionează astfel, dar şi femeii pentru că tolerează. Partea proastă e că nimeni nu ia atitudine, iar situaţia se perpetuează...
RăspundețiȘtergereSubiectul e destul delicat.Potentialele abordari sunt numeroase si complexe.Reclamele pe care le-ati vazut pot fi suspectate de un misoginism mascat,voalat, dar....nu vadit intentionat, cred eu....Mai degraba reiesit dintr-o proasta inspiratie....Ca sa "prinda" la marea masa manata de insticte (chiar si bahice !) si nu de ratiune....Romanii sunt misogini dar nu-i intrec pe altii.La alte popoare e mult mai grav : burka, valul islamic, lapidarea pt.adulter...La noi,crestinii, religia ne spune de "coasta lui Adam" si ca femeia trebuie sa se supuna barbatului ei...Asadar, inferioritatea femeii este pecetluita din start ! Deci problema misoginism-ului incepe de la "coasta" si (nu) se termina la..."Human Rights" ! Pun si eu o intrebare : cat de misogine sunt....romancele ? :)))
RăspundețiȘtergere@ Marco Polo: O, da, suntem mici copii faţă de islamici... Da, e un subiect delicat pe care eu l-am abordat din punctul meu de vedere. Într-un fel, sugerezi că răul porneşte de la educaţie, chiar cea creştină? Întrebarea ta e foarte interesantă. Sunt curios ca să văd răspunsurile, pentru că, trebuie să acceptăm, există şi un revers al medaliei, nu?
RăspundețiȘtergereEducatia, avand componenta si INSTRUIREA,include, volens-nolens, si latura religioasa si este influentata si de TRADITIE. Discriminarea ( = inferiorizarea femeii) porneste de la preceptele religioase care sunt transmise prin generatii, zicandu-se ca : "asa am apucat" !De ceva vrema, in Biserica Anglicana, sunt acceptate si preoti-femei. Fenomenul cel mai grav este raspandirea pornografiei prin Internet (si alte canale de media) care sadeste in mintea tinerilor, din ce in ce mai putin educati, ideea ca femeia ramane doar un obiect de placere. AICI SE POATE INTERVENI CUMVA.
RăspundețiȘtergereVina le apartine ambilor membrii ai cuplului. De multe ori femeia considera ca acesta este mersul normal al lucrurilor. Tine de o educatie implementata de-a lungul anilor. Dar sa nu uitam ca exista si femei educate care accepta un astfel de comportament. Am vazut femei foarte educate si frumoase, calcate pur si simplu in picioare de un mitocan. Mitocanul ala nu cred ca si-a aratat personalitatea murdara dupa casatorie, ci si inainte. Dar, deh... de ce sa umblu cu blegul ala care-mi indeplineste toate dorintele, eu am nevoie de un barbat adevarat (recte, a se citi, un mitocan). Este doar o fateta a acestui fenomen.
RăspundețiȘtergere@ Marco Polo: Fără discuţie. Da, tinerii sunt tot mai puţin educaţi atât acasă, cât şi în şcoli, iar religia, cel puţin la noi, pare tot mai puţin implicată în acest proces. Ai dreptate, este un mesaj subliminal elementar când un flăcău vede în primul chioşc de ziare întâlnit doar coperţi cu femei goale. Dar chiar şi aşa, vin la ce spune Nelu_A şi zic şi eu: dar de ce femeia acceptă? De ce acceptă să-l vadă râgâind după ce mănâncă sau scuipând pe stradă? De ce acceptă să facă ea toată munca în casă şi el să se uite la meci, umflat de bere?
RăspundețiȘtergereEu cred ca vina este a ambilor dar a femeii mai mult - pt ca se supune, este complice, accepta situatia, nu cere mai mult de la o relatie,etc,etc. Pana la urma resursele ei sunt exploatate si este vina ei pentru ca isi risipeste energia in fel si chip pt satisf barbatului.
RăspundețiȘtergere@Marco Polo
Religia conteaza prea putin, religiile se mapeaza peste anumite culturi. Nu islamul este de vina ci mediul cultural in care se practica (la arabi) cu diversele influente. Burka, lapidarea sunt obiceiuri pur locale si nu islamice.
"dar de ce femeia acceptă?"
RăspundețiȘtergereEa accepta (mai multe variante care pot si coroborate):
1. Este de un nivel (josnic) egal sau apropiat de el.
2. Nu vrea sa-l supere pt.ca el aduce bani in casa.
3. Nu vrea sa-l supere pt.ca el ar face scandal si ea, ca femeie, vrea totusi pace in familie, mai ales ca are si copii.
4. Este foarte religioasa si se supune neconditionat (mitocaniilor) barbatului....
5. Nu indrazneste sa intreprinda nimic pt.ca e timida, demoralizata sau se teme de oprobiul vecinilor si al rudelor (care, bineinteles, au si acestia un grad redus de educatie civica)....
PROMISCUITATE MORALA, vecina cu cea MATERIALA !
@ shakuka: Cum se spune la piaţă, nu e nebun cel care cere, ci cel care acceptă... iată şi o informaţie nouă, cel puţin pentru mine: eu credeam că burka & co sunt prevăzute de religia lor. Mulţumesc pentru informaţie!
RăspundețiȘtergere@ Marco Polo: 1. cred că îi acceptă nivelul scăzut, chiar dacă îl cunoaşte. 2. cred că este valabil atât săracilor, cât şi bogaţilor. 3. cunosc cazuri în care ea, ca să îl "ţină", a făcut un copil! 4. nu prea sunt româncele aşa de bisericoase... 5. daaa, un mare da aici. În privinţa promiscuităţii, nu cred că e o regulă doar pentru săraci. Cunoaştem destule cazuri de vedete sau bogătani care se poartă ca ultimii sau ultimele mârlani/mârlance...
RăspundețiȘtergereNu stiu daca e vorba de misoginism, cit de o societate patriarhala si de sexism.
RăspundețiȘtergere@Raluca
RăspundețiȘtergereO societate patriarhala este cel mai bine spus
@Marco Polo
Oricare dintre variante sau o combinatie dintre ele; de cele mai multe ori atitudinea se invata - din familie, pt ca si mama proceda asa,si bunica,si matusa, deci este ceva NORMAL sa te supui..
@ Raluca: Fără discuție, societatea românească poate fi caracterizată ca una patriarhală.
RăspundețiȘtergere