Tuturor celor prezenţi şi viitori, salutare!
Nu mai este nici un secret pentru cititorii acestui blog faptul că nutresc o mare, o uriaşă antipatie faţă de publicitatea românească. Şi politica blogului mă opreşte să continui cu alte calificări pe care le consider mai adecvate…
Nume care mai de care mai pompoase, titulaturi ale funcţiilor sau posturilor atât de stranii şi de ciudat de pronunţat încât le este greu ca să o facă chiar titularilor.
Dacă aveţi puţin timp, ascultaţi un calup de reclame într-o zi, sau seară, sau după-amiază, sau când vreţi voi ca să vă pierdeţi timpul. Prima constatare pe care o veţi face, pun pariu pe asta, este că nu se mai vorbeşte româneşte. Cel puţin reclamele produselor cosmetice sunt în totalitate în limba engleză! Pentru cine sunt sau cui sunt adresate, astea sunt întrebări la care numai “creatorii” lor pot răspunde.
“Creatorii” este un eufemism pentru că, aici va interveni o a doua observaţie pe care o veţi face, marea majoritate a clip-urilor publicitare prezentate nu sunt altceva decât preluări, uneori nici măcar traduse, ale unor creaţii străine, străine atât ca limbă, cât şi de spiritul românesc.
La fel ca în oricare alt domeniu, şi în cel al publicităţii au parvenit tot felul de agramaţi şi neaveniţi. Lucrul este evident nu pentru că îl spun eu, ci pentru că se vede limpede ca lumina zilei din chiar exprimările lor materializate în, să le zicem, reclame.
Curând voi celebra două luni de când închid sonorul atunci când este o pauză publicitară. Astăzi eram ocupat cu coptul unor vinete şi nu am reuşit ca să ajung la timp la buton. Neatenţie care m-a costat, pentru că am surprins în plină desfăşurare o relcamă la un produs farmaceutic. Ce spunea vocea bărbătească care însoţea imaginile? Păi, ce să spună? Ne spunea o veste terifiantă, cutremurătoare: 68 la sută din români mor din cauza afecţiunilor cardiovasculare! Optitensin era produsul la care se făcea reclamă, dacă nu mă înşeală memoria.
Dar, să revenim. 68 la sută din români mor din cauza respectivelor afecţiuni. O ştire cumplită, o ştire care ar trebui să pună pe gânduri nu numai Guvernul, dar şi pe fiecare cetăţean al ţării. Haideţi să o repetăm, ca să îi prindem sensul mai bine: 68 la sută din români mor din cauza afecţiunilor cardiovasculare. O informaţie care nu te poate lăsa indiferent, din moment ce mor atâţia oameni. E vorba de 68 la sută din români, nu? Cel puţin aşa suntem anunţaţi. Pentru că suntem nişte oameni care nu înghiţim pe nemestecate, iar informaţia este deosebit de gravă, haideţi ca să contiuăm calculele.
Reclama nu precizează intervalul în care mor cei 68 la sută dintre români dar, de obicei, aceste statistici se fac pe durata unui an. Continuând socoteala, reiese că la sfârşitul lui 2011 vor mai fi doar 6.400.000 de români în viaţă. Anul 2012 se va sfârşi cu 2.048.000 de români supravieţuitori. Doar 665.360 de români vor mai fi în viaţă la sfârşitul lui 2013. Revelionul lui 2014 va fi sărbătorit de doar 209.715 români, iar la sfârşitul lui 2015 vom mai găsi doar 67.109. Anul 2016 se va termina doar pentru 21.475 de români, iar 2017 pentru 7.782. Şi tot aşa, până la sfârşitul lui 2025, când va mai rămâne doar un singur român, insuficient pentru perpetuarea naţiei. Desigur că aţi observat că nu am luat în calcul “sporul de natalitate”, pentru că, în acest caz, scăderea ar fi şi mai dramatică.
Da, tristă veste, vor zice unii dintre voi, în special cei mai neatenţi. De acord cu voi. Dar unde e prostia, unde e agramatismul? vor continua aceştia. Păi, haideţi ca să încercăm o comparaţie cu varianta care cred eu că e mai corectă din punctul de vedere al limbii române: 68 la sută dintre românii care mor, mor din cauza afecţiunilor cardiovasculare. Ei, ce ziceţi, este o diferenţă, nu? Chiar una mare, dacă ne referim la valorile absolute.
Să auzim de bine!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentează, comentează! Ceva tot trebuie să fie de comentat!