"Am stat 13 în temniță pentru un popor de idioți". Petre Țuțea, filosof, (1902-1991)

marți, 15 decembrie 2009

Prezentatori şi prezentatoare


Tuturor celor prezenţi şi viitori, salutare!
Adam si Eva
Cu ani în urmă, trecând prin faţa unei policlinici, privirea mi-a fost atrasă de un obiect straniu. Obiectul era o Dacia 1300 berlină albă. Ce o transforma într-un obiect straniu? Faptul că, pe ambele laturi, pe toată lungimea uşilor, posesorul ei inscripţionase cuvântul FORD cu litere negre, de aproximativ treizeci de centimetri înălţime. Ford, deşi chiar de la o altitudine de 1.352 de metri (atunci când e vreme bună) se putea vedea că este o Dacie 1300 berlină. Depărtându-mă, încercam să asimilez informaţia. Excluzând demenţa, singura explicaţie plauzibilă era că respectivul dorea să fie mai american decât românii, să arate că el este mai cu moţ, dacă îmi este permisă expresia.
Anii au trecut. Sunt în bucătărie şi toc nişte varză. În fundal, televizorul zumzăie câte ceva. Îmi ridic privirea la fix ca să-l aud pe Mândruţă pomenind ceva de soţia Preşedintelui, numind-o Prima Doamnă. Cu reflexe de felină comut pe PROTV, ştiut fiind că ştirile (chiar şi orele de difuzare) sunt aceleaşi la ambele posturi. Exact aşa s-a întâmplat. O aud pe Esca pomenind şi ea de Prima Doamnă. Era să mă tai la deget. Oricine ştie că nu e bine să urmăreşti ştirile atunci când toci varză, iar eu exact asta făcusem. Cum se poate, măi prezentatorii lu' nenea? Câte circomvoluţiuni vă mai trebuie ca să înţelegeţi că, la nivelul de reprezentativitate al unui preşedinte de ţară nu te joci cu vorbele? Prima Doamnă este o instituţie şi este specifică Statelor Unite. Nu este un apelativ de lingău snob, este o instituţie cu reguli şi proceduri. Soţia Preşedintelui nostru este soţia Preşedintelui. Atât. La fel ca soţia Preşedintelui Bulgariei, de exemplu, care este soţia Preşedintelui Bulgariei şi nu Prima Doamnă a Bulgariei. Noi, românii, nu avem această instituţie, ci americanii. Faptul că îi imităm ca nişte papagali, nu înseamnă că suntem americani. Sau mai americani decât românii. Acolo e altă lume, alţi oameni, alte legi şi alte obiceiuri. Nici măcar faptul că serbăm ca idioţii Halloween-ul nu ne face mai americani, ci mai penibili. La fel ca pe şoferul cu Dacia Ford.
Coroana regala
Aceeaşi apelare snoabă şi slugarnică am văzut că se utilizează şi în cazul Regelui. "Regele şi Regina au participat azi bla bla bla". Soţia Regelui Mihai nu este Regină, este soţia Regelui. Faptul că e căsătorită cu Mihai nu îi dă rangul de Regină, ci pe acela de soţie de Rege. Soţul Reginei Angliei nu este Regele Angliei. El este Ducele de Nuştiucum. Vă daţi seama ce ar însemna în Anglia ca un prezentator tembel de ştiri să pomenescă de "Regele şi Regina au participat azi bla bal bla"? Vă spun eu: un milion de ani de acum încolo respectivul nu ar mai apare pe statul de plată al vreunui post de televiziune. În primul rând, pentru că nu ar accepta o asemenea apelare chiar Casa Regală a Angliei (între noi fie vorba, ai noştri par a fi măguliţi de aceste apelative, din moment ce nu au nicio intervenţie). Aşa că, dragii mei, scumpii mei, vă rog ca pe nişte prieteni, încercaţi să reduceţi din numărul prostiilor spuse pe post atât de des. Mai ales nu vă mai jucaţi cu apelative pe care nu le cunoaşteţi şi le folosiţi printr-o imitare snoabă. Nu vă veţi ridica pe culmi de americanism, ci veţi cădea în cel mai penibil derizoriu românesc.
Să auzim de bine!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează, comentează! Ceva tot trebuie să fie de comentat!