"Am stat 13 în temniță pentru un popor de idioți". Petre Țuțea, filosof, (1902-1991)

joi, 4 aprilie 2013

Mărul putred

Tuturor celor prezenţi şi viitori, salutare!
Presupun că cel puţin 98,43% dintre voi, cititorii acestui blog cunoaşteţi proverbul cu mărul putred. Cum care? Acela care ne spune că un măr putred strică merele bune din jur. Dar sunt convins că sunt mult mai puţini cei care s-au gândit la aria de cuprindere a procesului sau la domeniile în care se manifestă.
Ei bine, dragii mei, astăzi vom vorbi despre aceste două lucruri. Şi, pentru că timpul costă bani, vom încerca să ne referim cumulat la ambele aspecte. Şi cel mai bine o vom face cu referire la baza viitorului luminos al patriei noastre capitaliste, la copiii noştri.
Întâmplarea face să asist involuntar la o discuţie furtunoasă purtată între o mamă şi fiica din dotare. Din păcate nu am prins discuţia de la început şi nici nu am putut aştepa finalul ei (care prefigura o mică partidăde wrestling familial). Dar atât cât am auzit, mi-a fost suficient ca să înţeleg datele problemei.
Iar aceasta consta în faptul că juna elevă se considera îndreptăţită să solicite cumpărarea unei perechi de pantofi în valoare de peste 300 lei. Aparent, un părinte normal i-ar fi cumpărat unui copil normal o pereche de pantofi normali. Doar că fata prezenta o mică anomalie: avea două corijenţe. Iar răspunsul mamei făcea referire tocmai la acest aspect:
- Vrei pantofi de trei milioane şi tu ai două corijenţe? suna răspunsul mamei.
Acum, ca să fiu sincer, deşi mă consider un părinte normal, şi eu i-aş fi dat acelaşi răspuns. O legătură directă între faptă şi răsplată mi se pare de bun simţ. Atitudinea manifestată de jună faţă de singura ei obligaţie, aceea de a învăţa, nu m-ar fi îndreptăţit să o ţin desculţă sau cu pantofii rupţi, dar nici să-i cumpăr pantofi atât de scumpi.
- Bine, mamă, răspunde copila, şi Manuela are pantofi din aştia şi ea are trei corijenţe!
Ei, ce ziceţi, aţi văzut mărul putred? E copila care se certa cu mama ei? Nuuu, în niciun caz! E cumva colega ei, cea cu trei corijenţe şi pantofi de 300 de lei? Nici vorbă! E mama copilei, mamăcarenici nu se gândeşte să-icumpere copilei pantofi aşa de scumpi, în condiţiile în care ea are două corijenţe? Nici ea, cu siguranţă. Dar bine, atunci cine este? Mărul putred, sau mai bine zis, merele putrede sunt cei doi părinţi ai fetei cu trei corijenţe şi pantofi de 300 de lei.
Părinţi iresponsabili, care nu văd în faţa ochilor doar bani, care cred că totul se rezumă la bani, care cred că banii sunt un substitut al educaţiei, aceia sunt merele putrede. Orbiţi de lăcomie şi de dragostea faţă de bani, aceştia nu mai fac nicio corelaţie între corijenţele fetei lor şi valoarea lucrurilor pe care i le cumpără, omiţând cu bună ştiinţă să se întrebe:
- Dacă la trei corijenţe i-am cumpărat cadou pantofi de 300 de lei, la câte corijenţe îi voi cumpăra pantofi de 600 de lei?
Să auzim de bine!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează, comentează! Ceva tot trebuie să fie de comentat!